piątek, 21 maja 2010
Czym może się pochwalić wiejskie gimnazjum?
Bardzo ciekawy list dyrektora wiejskiej szkoły, wykorzystującej nowe technologie do nauki:
środa, 19 maja 2010
Przez internet nie należy szukać miłości swego życia
Przez internet należy lub nie należy... - dalszy ciąg mieli dopisać opolscy uczniowie liceum, gimnazjum i podstawówki. W sumie 146 osób. Co napisali?
poniedziałek, 17 maja 2010
Czy nauczyciele straszą internetem?
Właśnie podsumowałam ankiety. Wyszło, że w Opolu częściej nauczyciele rozmawiają z uczniami o internecie - organizując osobne o tym lekcje - niż wskazywałaby średnia krajowa.
Po co bazgrolić po tablicy?
Uczniowie siadają do klawiatury. Po chwili na ekranach pojawiają się strony biur podróży, firm lotniczych, kolejowych, zdjęcia uroczych zakątków świata, wirtualne muzea. To ma być wycieczka zagraniczna ich życia. Pieniądze nie grają roli.
piątek, 14 maja 2010
Internet kłamie, ale bardziej wciąga
57 uczniów II LO w Opolu napisało w ankiecie o swych kontaktach z internetem. Np. dlaczego wolą książki od internetu? I co? Przede wszystkim przy czytaniu książki mniej ich bolą oczy :)
czwartek, 13 maja 2010
Nie tylko uczniowie marzą o laptopach

Dla wielu uczniów opolskiej dwójki idealna szkoła wygląda tak:

- na każdym stanowisku laptop - niekoniecznie podpięty do internetu, bo wielu uczniów jest zdania, że dostęp do niego podczas lekcji bardzo mocno by ich rozpraszał J

- rzutnik mulimedialny lub tablica multimedialna,

- zdygitalizowane pomoce naukowe,

- porządne programy,

A jak wygląda idealna szkoła nauczycieli?

- laptop z dostępem do internetu

- rzutnik w sali na stałe (bo jest kilka przenośnych, ale ciągle w użyciu)

- stanowiska komputerowe,

- dobre programy

Dyrektor II LO w Opolu uspokaja:

- jesienią już będą cztery multimedialne tablice, dwie z nich na korytarzach zastąpią przestarzałe gazetki ścienne, reszta w salach

- będzie internet bezprzewodowy, bo na razie dostęp do nie go jest w wyznaczonych salach,

- już dyrektor myśli, jak pociągnąć kable, aby w wielu klasach mogły pojawić się laptopy nawet przy każdym stanowisku.

Tymczasem...

Mimo, że w dwójce naprawdę wielu nauczycieli wykorzystuje nowe technologie do nauczania, to można spotkać cud techniki sprzed wielu, wielu lat... rzutnik na fiolie.

Używa go m.in. pani profesor Lucyna Rudnik prowadząca zajęcia z przedsiębiorczości. Niestety w sali, w której przyszło jej prowadzić lekcje, to jedyne udogodnienie.

rudnik

  - Odsyłam młodzież do stron internetowych, czasem robimy zajęcia w sali z komputerami, wówczas wykorzystujemy różne strony i programy np. symulację gry na giełdzie - mówi Lucyna Rudnik, której także marzy się laptop z internetem, rzutnik...

Joanna Pszon-Koral, Opole

18:12, joanna.pszon , Opole
Link Komentarze (2) »
środa, 12 maja 2010
Totalny kosmos na informatyce!

Poszłam na informatykę z klasą  humanistyczną, więc na taką łatwiejszą. Nawet przedmiot ma tu inną nazwę - „technologia informacyjna”.

klasa II LO

Widzę, że uczniowie otwierają okienka, przepisują z tablicy jakieś dziwne ciągi słów i znaków, nauczyciel mówi do nich w dla mnie totalnie niezrozumiałym języku.

Boże, gdzie ja trafiłam?!

Myślałam, że jestem taka do przodu, w domu internet, w pracy internet, nawet wrzucam do internetu na naszą gazetową stronę zdjęcia, teksty, sondaże robię, podczepiam, a tu nic kompletnie nie kapuję!

Pytam nauczyciela Krzysztofa Żytę, o co chodzi?

A on mi wyjaśnia, że uczniowie uczą się robić stronę internetową!!!

Oni sami zrobią swoją stronę w internecie! Takie mają zadanie domowe.

Nauczyciel tłumaczy mi spokojnie, że to są te prostsze zajęcia. Na prawdziwej informatyce (mają ją klasy matematyczno - fizyczne i matematyczno - informatyczne) jest programowanie!

- Oczywiście poziom jest różny, bo wszystko zależy, czego nauczą się w gimnazjum. Jeśli uczniowie mieli dobrego nauczyciela, naprawdę idziemy do przodu, bo nie muszę tłumaczyć podstaw - mówi.

To ma być szkoła 2.0? To jest chyba szkoła 7.0!

informatyka

- Przydałby się jednak w sali rzutnik multimedialny na stałe, bo to trochę dziwne, że na informatyce gryzmolę po tablicy - usmiecha się Krzysztof Żyta.  

Joanna Pszon-Koral, Opole

19:11, joanna.pszon , Opole
Link Komentarze (3) »
Uczniowie 2.0

 II LO, Opole

- Ułatwiacie sobie życie w szkole komórkami, konsolami, laptopami?

Klasa ścisłowców: - Jasne. Mam konsolę, na którą zrzuciłem kilka podręczników. Nie muszę ich dźwigać. Czasem ktoś przyjdzie z laptopem. O ile łatwiej byłoby zrzucać na pendrive'a notatki z lekcji i otwierać sobie w domu. Marzymy o laptopach w klasach! Byłoby super.

 Klasa humanistów: - Bez przesady, a zdrowie, a oczy?! W dodatku podręcznik w pdf-ie to raczej nielegalne!

Joanna Pszon-Koral, Opole

 

18:41, joanna.pszon , Opole
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 11 maja 2010
Le francais, c'est facile?

Po dwudziestu paru latach nie takie facile.

Po pierwsze od razu poszłam do odpowiedzi. Nie pomogły znajomości - język francuski prowadziła przesympatyczna pani profesor Grażyna Wąsowicz, która mnie uczyła.

Pytanie było proste, miałam wyjaśnić, po co tu przyszłam. Opowiedziałam oczywiście po polsku. Chociaż zdawałam maturę z francuskiego, to jednak brak kontaktu z językiem sprawił totalną amnezję.

A potem już nie było zmiłuj się - wszystko w języku Voltaire'a.

W pierwszej chwili spanikowałam, że będzie jak na tureckim kazaniu, tym bardziej, że lekcja dotyczyła gramatyki (les pronoms demonstratifs).

pszon na lekcji

Szybko jednak okazało się, że wszystko rozumiem, tylko nie potrafię wydukać ani słowa. Kiedy robiliśmy ćwiczenia (na kserówkach),  pani profesor nie omieszkała i mnie zagadnąć. Strzeliłam odpowiedź i udało się!!! Duma mnie rozpierała.

Nawet nie wiem, kiedy minęły te zajęcia, choć były totalnie tradycyjne, jak kiedyś, gdy my siedzieliśmy w tych ławkach.

To, że interent, satelita, komórka pomagają uczyć sie języków jest bezsporne, bo uczniowie mają łatwiejszy z nimi kontakt. I uczniowie potwierdzają, że chętnie czerpią z tego dobrodziejstwa.

Jest bardziej facile.   

Joanna Pszon-Koral, Opole

18:02, joanna.pszon , Opole
Link Dodaj komentarz »
Skąd pochodzi Lem?

Trafiłam dziś na dwie lekcje języka polskiego. Sala nie moja, miałam piętro niżej, pamiętam po widoku z okna :). Chyba te same ławki i krzesła, bo ząb czasu nadgryzł je porządnie. Do tego poczciwa zielona tablica, kreda i niezniszczalne (jak na razie) gazetki ścienne.

Podobnie wyglądają też inne sale (jak ta na zdjęciu znajdująca sie w podziemiach, gdzie kiedyś uczyliśmy się plastyki z prof. Bednarkiem)

 

Na lekcjach pewnie z racji polonistycznego wykształcenia, zwracałam uwagę przede wszystkim na sposób prowadzenia lekcji.

Polonistka, pani profesor Jolanta Toll, najpierw omówiła prace dotyczące „Nad Niemnem” pisane na kserówkach oczywiście. Lektury nie czytali J, więc oceny nie były zachwycające. Ale ani ja, ani nauczycielka nie byłyśmy tym zdziwione, tym bardziej, że program mówi o fragmentach, a nie całej książki.

Później było o Kresach jako małej ojczyźnie - temat w 1983 roku (kiedy zaczynałam liceum) nie do pomyślenia!

Uczniowie poczytali z kserówek fragmenty poezji i prozy związanej z kresami, poznali też wiele ciekawych pojęć, mówili o swojej małej ojczyźnie.

Trochę byłam jednak zszokowana, że nie znali pozycji, do których odsyłała ich polonistka: książek, filmów, obrazów, piosenek, sytuacji. Ale może to dla nas bałakanie lwowskie, śląskie familoki i tym podobne historie są znane, a młodzieży nie :)

Zachwycona jednak byłam tym bogactwem różnych odniesień, kontekstów, odwołań, nie tylko do literatury, nie tylko do sztuki, ale do codziennego życia. Dzieciakom naprawdę poszerzają się horyzonty.

Technologii praktycznie żadnych.

- Po co na siłę te nowinki, skoro oni i tak cały czas siedzą w internecie? Niech mają coś innego, więcej refleksji, skupienia - mówi mi pani profesor, już kiedy rozmawiamy po lekcji.

 ***

 - A skąd pochodzi Stanisław Lem? - pytała profesor, kiedy wymieniali kresowych pisarzy.

- Z kosmosu - padło z sali :) 

Joanna Pszon-Koral, Opole

17:09, joanna.pszon , Opole
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
| < Luty 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28